Kdo byl André-Marie Ampère? Životopis André-Marie Ampère, osobnosti, slavný člověk z kategorie věda

André-Marie Ampère

Kdo byl André-Marie Ampère? Životopis, zajímavosti, informace, biografie, věda

André-Marie Ampère byl matematik a fyzik. Narodil se do měšťanské a obchodnické rodiny. Otec ho vyučoval doma a poskytl mu kvalitní vzdělání v jazycích a přírodních vědách. Ampère od dětství projevoval velké nadání pro vědu a matematiku. Za jeho mládí probíhala Francouzská revoluce. V divoké době byl otec nespravedlivě popraven revolucionáři a Ampère na dlouhou dobu propadl depresím. Z letargie a smutku se však dokázal vzpamatovat díky svým intelektuálním zájmům. Pustil se do studia přírodních věd, matematiky i jazyků a působil jako soukromý učitel. V roce 1803 byl jmenován profesorem matematiky, fyziky a astronomie v Lyonu. Poté se na pařížské École polytechnique věnoval matematice a výzkumu v oblasti fyziky a chemie. V roce 1814 se stal členem Francouzské akademie věd a v roce 1827 ho přijala londýnská Královská společnost.
Už v mladém věku se věnoval matematice, zejména geometrii a teorii pravděpodobnosti. Matematikou se zabýval po celý život, ale slávu získal převážně díky objevům z oblasti fyziky. Zajímal se o magnetismus a zkoumal elektrická i magnetická pole. Formuloval Ampérův silový zákon, který byl zásadní pro oblast elektrodynamiky. Dodnes se používá rovněž Ampérovo pravidlo pravé ruky. Pravá ruka se zvednutým palcem totiž ukazuje směr elektrického proudu (palec) a orientaci magnetických indukčních čar (zbylé prsty). Od roku 1893 je základní jednotkou elektrického proudu jeden ampér.

Základní údaje o osobě André-Marie Ampère

Národnost: francouzská
Datum narození: 22. ledna 1775
Místo narození: Lyon, Francie
Datum úmrtí: 10. června 1836

Velmi by nás potěšilo, pakliže byste sdíleli text André-Marie Ampère s jinými lidmi na Twitteru, Pinterestu nebo Facebooku.

Sdílet na Twitteru      Sdílet na Facebooku   Sdílet na Redditu        Sdílet na Pinterestu

Znáte definici termínu Volatilita? Víte co je Submisivita? Vzpomněli byste si co označuje výraz Šoufek? Vzpomněli byste si co označuje výraz Superpočítač?

Klíčová slova: Kdy zemřel André-Marie Ampère, život, narození, wiki, vysvětlení, kdy se narodil André-Marie Ampère?, nežijící, biografie, kde se narodil André-Marie Ampère?, věda, lexikon, popis, věda, André-Marie Ampère, kdo to je, národnost

Pojem André-Marie Ampère je v kategorii Věda, ilustrační obrázek

Jiné zdroje informací o výrazu André-Marie Ampère

Zkusit najít výraz André-Marie Ampère ve vyhledávači Qwant

Hledat frázi André-Marie Ampère ve fulltextovém vyhledávači Bing.com

Zkusit najít heslo André-Marie Ampère ve fulltextu Seznam.cz

Zkusit najít termín André-Marie Ampère na Google.cz

Hledat výraz André-Marie Ampère ve Wikipedii

Dál můžete zkusit hledat slovo André-Marie Ampère například ve ruském vyhledávači Yandex, v nabídce zboží na Heureka.cz, v evropském vyhledávači Qwant, ve vyhledávači chránícího soukromí - DuckDuckGo nebo ve slovníku moderních slangových výrazů - Čeština 2.0.

Jaké osobnosti, pojmy, odborné termíny a hesla lidé hledají?

Životopis, kdo je André-Marie Ampère? Stručná biografie

Teď již zajisté znáte správnou odpověď na otázku Kdo byl André-Marie Ampère? Kdy se narodil André-Marie Ampère? Kde se narodil André-Marie Ampère? Kdy zemřel André-Marie Ampère? André-Marie Ampère patří do kategorie Věda

Kategorie věda, vědecký stůl, andré-Marie Ampère, ilustrační obrázek

Text byl sepsán pro server Superia.cz. Přes neustálou opakovanou kontrolu mohou být v textech chyby za něž se předem omlouváme. Omluvte nás, že, nestíháme pravidelnou aktualizaci všechny textů. Můžete také vyzkoušet hledat informace osobnost, osobu, člověka André-Marie Ampère dejme tomu například v projektu Wikipedia, kde můžete najít komplexní popis, resp. životopis. Jména některých osobností se shodují s jinými žijícími i nežijícími a to napříč obory. Hledejte proto osobnost André-Marie Ampère i v jiné kategorii než je věda.