Kdo byl André-Marie Ampère? Životopis André-Marie Ampère, osobnosti, slavný člověk z kategorie věda

Kdo byl André-Marie Ampère?

Kdo byl André-Marie Ampère? Životopis, informace, biografie, věda

André-Marie Ampère byl matematik a fyzik. Narodil se do měšťanské a obchodnické rodiny. Otec ho vyučoval doma a poskytl mu kvalitní vzdělání v jazycích a přírodních vědách. Ampère od dětství projevoval velké nadání pro vědu a matematiku. Za jeho mládí probíhala Francouzská revoluce. V divoké době byl otec nespravedlivě popraven revolucionáři a Ampère na dlouhou dobu propadl depresím. Z letargie a smutku se však dokázal vzpamatovat díky svým intelektuálním zájmům. Pustil se do studia přírodních věd, matematiky i jazyků a působil jako soukromý učitel. V roce 1803 byl jmenován profesorem matematiky, fyziky a astronomie v Lyonu. Poté se na pařížské École polytechnique věnoval matematice a výzkumu v oblasti fyziky a chemie. V roce 1814 se stal členem Francouzské akademie věd a v roce 1827 ho přijala londýnská Královská společnost.
Už v mladém věku se věnoval matematice, zejména geometrii a teorii pravděpodobnosti. Matematikou se zabýval po celý život, ale slávu získal převážně díky objevům z oblasti fyziky. Zajímal se o magnetismus a zkoumal elektrická i magnetická pole. Formuloval Ampérův silový zákon, který byl zásadní pro oblast elektrodynamiky. Dodnes se používá rovněž Ampérovo pravidlo pravé ruky. Pravá ruka se zvednutým palcem totiž ukazuje směr elektrického proudu (palec) a orientaci magnetických indukčních čar (zbylé prsty). Od roku 1893 je základní jednotkou elektrického proudu jeden ampér.

Hlavní informace o osobě André-Marie Ampère

Národnost: francouzská
Datum narození: 22. ledna 1775
Místo narození: Lyon, Francie
Datum úmrtí: 10. června 1836

Popis osobnosti André-Marie Ampère můžete sdílet s vašimi kamarády, známými a přáteli na Pinterestu, Facebooku, Twitteru, Redditu nebo na zde neuvedených společených sítích.

Sdílet na Twitteru      Sdílet na Facebooku   Sdílet na Redditu        Sdílet na Pinterestu

Znáte definici termínu Senča? Znáte definici termínu Alcantara? Vzpomněli byste si co označuje výraz Vaječný likér? Pamatujete si definici pojmu Infinitiv?

Klíčová slova: wikipedie, kde se narodil André-Marie Ampère?, André-Marie Ampère, národnost, život, kdy se narodil André-Marie Ampère?, věda, lexikon, osobnost, datum úmrtí, kdo je André-Marie Ampère?, popis, místo narození, osobnosti, datum narození, informace

Pojem André-Marie Ampère je v kategorii Věda, ilustrační obrázek

Jiné zdroje informací o výrazu André-Marie Ampère

Hledat pojem André-Marie Ampère ve vyhledávači Yandex

Vyhledat výraz André-Marie Ampère ve Wikislovníku

Najít slovo André-Marie Ampère ve Wikipedii

Zkusit najít termín André-Marie Ampère na Google.cz

Najít pojem André-Marie Ampère ve vyhledávači Yahoo

Dál můžete zkusit hledat slovo André-Marie Ampère například ve vyhledávači chránícího soukromí - DuckDuckGo, v nabídce zboží na Heureka.cz, ve videích na Youtube, v Seznam.cz slovníku cizích slov nebo ve slovníku moderních slangových výrazů - Čeština 2.0.

Další vybraná hesla, osobnosti, odborné termíny a pojmy

Životopis, kdo je André-Marie Ampère? Stručná biografie

Nyní už nejspíš víte Kdo byl André-Marie Ampère? Kdy se narodil André-Marie Ampère? Kde se narodil André-Marie Ampère? Kdy zemřel André-Marie Ampère? André-Marie Ampère patří do sekce Věda

Výše uvedený text byl napsán redaktorkami Superia.cz. Neručíme za pravdivost a aktuálnost informací zde uvedených. Pochopte prosím, že definice nemohou být pravidelně aktualizovány. Vyzkoušejte nalézt informace osobnost, osobu, člověka André-Marie Ampère dejme tomu třeba na webovkách projektu Wikipedia, kde můžete najít podrobnější text, resp. životopis. Jména některých osobností se shodují s jinými žijícími i nežijícími a to napříč obory. Hledejte proto osobnost André-Marie Ampère i v jiné kategorii než je věda.