Kdo byl André-Marie Ampère? Životopis André-Marie Ampère, osobnosti, slavný člověk z kategorie věda

Kdo byl André-Marie Ampère?

Kdo byl André-Marie Ampère? Životopis, informace, biografie, věda

André-Marie Ampère byl matematik a fyzik. Narodil se do měšťanské a obchodnické rodiny. Otec ho vyučoval doma a poskytl mu kvalitní vzdělání v jazycích a přírodních vědách. Ampère od dětství projevoval velké nadání pro vědu a matematiku. Za jeho mládí probíhala Francouzská revoluce. V divoké době byl otec nespravedlivě popraven revolucionáři a Ampère na dlouhou dobu propadl depresím. Z letargie a smutku se však dokázal vzpamatovat díky svým intelektuálním zájmům. Pustil se do studia přírodních věd, matematiky i jazyků a působil jako soukromý učitel. V roce 1803 byl jmenován profesorem matematiky, fyziky a astronomie v Lyonu. Poté se na pařížské École polytechnique věnoval matematice a výzkumu v oblasti fyziky a chemie. V roce 1814 se stal členem Francouzské akademie věd a v roce 1827 ho přijala londýnská Královská společnost.
Už v mladém věku se věnoval matematice, zejména geometrii a teorii pravděpodobnosti. Matematikou se zabýval po celý život, ale slávu získal převážně díky objevům z oblasti fyziky. Zajímal se o magnetismus a zkoumal elektrická i magnetická pole. Formuloval Ampérův silový zákon, který byl zásadní pro oblast elektrodynamiky. Dodnes se používá rovněž Ampérovo pravidlo pravé ruky. Pravá ruka se zvednutým palcem totiž ukazuje směr elektrického proudu (palec) a orientaci magnetických indukčních čar (zbylé prsty). Od roku 1893 je základní jednotkou elektrického proudu jeden ampér.

Hlavní data o osobě André-Marie Ampère

Národnost: francouzská
Datum narození: 22. ledna 1775
Místo narození: Lyon, Francie
Datum úmrtí: 10. června 1836

Tento text (André-Marie Ampère) můžete samozřejmě sdílet s přáteli a kamarády na Pinterestu, Facebooku nebo Twitteru.

Sdílet na Pinterestu    Sdílet na Facebooku   Sdílet na Redditu         Sdílet na Twitteru

Znáte definici termínu Senča? Vzpomenete si na definici slova Šuměnka? Vzpomněli byste si co označuje výraz Sacharidy? Vzpomněli byste si na význam slova Daňové přiznání?

Klíčová slova: lexikon, André-Marie Ampère, osobnost, kdy se narodil André-Marie Ampère?, informace, zajímavosti, datum úmrtí, wikipedie, nežijící, věda, narození, kdo to je, kde se narodil André-Marie Ampère?, Kdy zemřel André-Marie Ampère, kdo je André-Marie Ampère?, osobnosti

Pojem André-Marie Ampère je v kategorii Věda, ilustrační obrázek

Další možné informační zdroje

Najít termín André-Marie Ampère na Google.cz

Zkusit najít slovo André-Marie Ampère v ekologickém vyhledávači Ecosia.org

Najít výraz André-Marie Ampère ve Wikislovníku

Zkusit hledat obrázky a videa s názvem André-Marie Ampère ve Wikimedia Commons

Dál můžete zkusit hledat slovo André-Marie Ampère například v evropském vyhledávači Qwant, v Lingea slovnících, v Microsoft Bing, ve videích na Youtube nebo v projektu slovnik.cz.

Další osobnosti, lidé, pojmy, významy slov, hesla, výrazy

Stručná biografie, resp. životopis osoby André-Marie Ampère

Na této webové stránce jste se dozvěděli Kdo byl André-Marie Ampère? Kdy se narodil André-Marie Ampère? Kde se narodil André-Marie Ampère? Kdy zemřel André-Marie Ampère? André-Marie Ampère patří do kategorie Věda

Napsáno redaktory Superia.cz. Texty mohou obsahovat chyby, nepřesnosti nebo překlepy. Pochopte prosím, že nemáme prostředky na častou aktualizaci všech textů. Zkuste též najít osobnost, osobu, člověka André-Marie Ampère např. v české verzi Wikipedia.cz, kde naleznete podrobný text, resp. životopis. Jména některých osobností se shodují s jinými žijícími i nežijícími a to napříč obory. Hledejte proto osobnost André-Marie Ampère i v jiné kategorii než je věda.