Kdo byl Niels Bohr? Životopis Niels Bohr, osobnosti, slavný člověk z kategorie věda

Kdo byl Niels Bohr?

Kdo byl Niels Bohr? Životopis, informace, biografie, věda

Niels Bohr byl fyzik a filosof. Pocházel z vysoce postavené rodiny, která mu zajistila kvalitní vzdělání. Studoval filosofii a matematiku na univerzitě v Kodani, poté se zaměřil zejména na fyziku. Po zisku doktorátu si prohloubil vzdělání v Anglii, kde se spřátelil s jaderným fyzikem Ernestem Rutherfordem. Po návratu do Dánska působil na Kodaňské univerzitě jako profesor teoretické fyziky. Několik let budoval Ústav teoretické fyziky. Ten byl dokončen v roce 1921 a Kodaň se stala významným centrem fyzikálního výzkumu. V roce 1922 obdržel Nobelovu cenu za výzkum struktury atomu.
Když se v Německu dostali k moci nacisté, Bohr aktivně pomáhal vědcům, kteří se dostali do ohrožení a museli uprchnout. Nacisté následně obsadili také Dánsko a Bohr kvůli židovskému původu utekl do Švédska, odkud se přes Anglii dostal do USA. V Americe se věnoval jaderné fyzice a pracoval rovněž na výzkumu jaderné bomby, ale varoval před zbrojením a zneužitím jaderných zbraní. Po skončení druhé světové války se vrátil do Dánska a spolupracoval na zřízení Evropské organizace pro jaderný výzkum (CERN), která funguje od roku 1954. Ke konci života se začal zabývat také biologií, psychologií a filosofií.
Ve fyzice se Bohr nejdříve věnoval studiu atomů. Společně s fyzikem Wernerem Heisenbergem formuloval kvantovou teorii. Při experimentech učinil překvapivý a dodnes ne zcela vysvětlený objev, že elementární částice se mohou chovat jako vlny i jako částice. Zásadní roli hraje přítomnost vědomí pozorovatele, kterého tak nelze oddělit od výsledku experimentu. To zpochybnilo jistoty o objektivitě fyzikálních experimentů. Následně Bohr rozvíjel filosofické a psychologické důsledky svých objevů.

Základní informace o osobě Niels Bohr

Národnost: dánská
Datum narození: 7. října 1885
Místo narození: Kodaň, Dánsko
Datum úmrtí: 18. listopadu 1962

Potěší nás, pokud budete sdílet tuto odpověď na otázku kdo je Niels Bohr? s vašimi kamarády na specializovaných společenských sítích Twitter, Redditu nebo Facebook.

Sdílet na Pinterestu    Sdílet na Facebooku   Sdílet na Redditu         Sdílet na Twitteru

Znáte definici termínu Brak? Víte co je Aftraipšár? Vzpomněli byste si co označuje výraz Šoufek? Vzpomněli byste si co označuje výraz Molitan?

Klíčová slova: osobnosti, národnost, vysvětlení, datum narození, lexikon, kde se narodil Niels Bohr?, kdo to je, popis, místo narození, wikipedie, biografie, Kdy zemřel Niels Bohr, narození, osobnost, informace, národnost

Pojem Niels Bohr je v kategorii Věda, ilustrační obrázek

Hledejte výraz Niels Bohr v dalších zdrojích

Hledat frázi Niels Bohr ve fulltextovém vyhledávači Bing.com

Hledat slovo Niels Bohr ve fulltextu Seznam.cz

Zkusit hledat obrázky a videa s názvem Niels Bohr ve Wikimedia Commons

Hledat pojem Niels Bohr ve Wikipedii

Dál můžete zkusit hledat slovo Niels Bohr například ve Wikislovníku, v ABC slovníku cizích slov a synonym, ve videích na Youtube, ve vyhledávači chránícího soukromí - DuckDuckGo nebo v nabídce zboží na Heureka.cz.

Náhodných výběr z osobností, slov odborných termínů, pojmů a hesel

Stručná biografie, resp. životopis osoby Niels Bohr

Právě nyní již víte Kdo byl Niels Bohr? Kdy se narodil Niels Bohr? Kde se narodil Niels Bohr? Kdy zemřel Niels Bohr? Niels Bohr se nachází v sekci Věda

Text vytvořen pro server Superia.cz. Chyby vyhrazeny. Neručíme za faktickou přednost a aktuálnost informací. Nemáme možnost pravidelné aktualizace článků. Doporučujeme taktéž hledat osobnost, osobu, člověka Niels Bohr dejme tomu třeba ve známé Wikipedii, kde naleznete rozsáhlejší text, resp. životopis. Jména některých osobností se shodují s jinými žijícími i nežijícími a to napříč obory. Hledejte proto osobnost Niels Bohr i v jiné kategorii než je věda.