Kdo byl Niels Bohr? Životopis Niels Bohr, osobnosti, slavný člověk z kategorie věda

Kdo byl Niels Bohr?

Kdo byl Niels Bohr? Životopis, informace, biografie, věda

Niels Bohr byl fyzik a filosof. Pocházel z vysoce postavené rodiny, která mu zajistila kvalitní vzdělání. Studoval filosofii a matematiku na univerzitě v Kodani, poté se zaměřil zejména na fyziku. Po zisku doktorátu si prohloubil vzdělání v Anglii, kde se spřátelil s jaderným fyzikem Ernestem Rutherfordem. Po návratu do Dánska působil na Kodaňské univerzitě jako profesor teoretické fyziky. Několik let budoval Ústav teoretické fyziky. Ten byl dokončen v roce 1921 a Kodaň se stala významným centrem fyzikálního výzkumu. V roce 1922 obdržel Nobelovu cenu za výzkum struktury atomu.
Když se v Německu dostali k moci nacisté, Bohr aktivně pomáhal vědcům, kteří se dostali do ohrožení a museli uprchnout. Nacisté následně obsadili také Dánsko a Bohr kvůli židovskému původu utekl do Švédska, odkud se přes Anglii dostal do USA. V Americe se věnoval jaderné fyzice a pracoval rovněž na výzkumu jaderné bomby, ale varoval před zbrojením a zneužitím jaderných zbraní. Po skončení druhé světové války se vrátil do Dánska a spolupracoval na zřízení Evropské organizace pro jaderný výzkum (CERN), která funguje od roku 1954. Ke konci života se začal zabývat také biologií, psychologií a filosofií.
Ve fyzice se Bohr nejdříve věnoval studiu atomů. Společně s fyzikem Wernerem Heisenbergem formuloval kvantovou teorii. Při experimentech učinil překvapivý a dodnes ne zcela vysvětlený objev, že elementární částice se mohou chovat jako vlny i jako částice. Zásadní roli hraje přítomnost vědomí pozorovatele, kterého tak nelze oddělit od výsledku experimentu. To zpochybnilo jistoty o objektivitě fyzikálních experimentů. Následně Bohr rozvíjel filosofické a psychologické důsledky svých objevů.

Základní údaje o osobě Niels Bohr

Národnost: dánská
Datum narození: 7. října 1885
Místo narození: Kodaň, Dánsko
Datum úmrtí: 18. listopadu 1962

Velmi by nás potěšilo, pakliže byste sdíleli text Niels Bohr s partnery, kolegy a kamarády na Twitteru, Redditu, Pinterestu, Facebooku nebo na jiných, zde neuvedených sociálních sítích.

Sdílet na Twitteru      Sdílet na Facebooku   Sdílet na Redditu        Sdílet na Pinterestu

Znáte definici termínu Brak? Vzpomněli byste si co označuje výraz BlueMotion? Vzpomněli byste si co označuje výraz Ozonová vrstva? Znáte termín Babka?

Klíčová slova: kde se narodil Niels Bohr?, nežijící, životopis, věda, věda, kdo je Niels Bohr?, místo narození, lexikon, osobnosti, Niels Bohr, osobnost, Kdy zemřel Niels Bohr, biografie, informace, kdy se narodil Niels Bohr?, zajímavosti

Pojem Niels Bohr je v kategorii Věda, ilustrační obrázek

Linky na další online zdroje

Najít slovo Niels Bohr ve vyhledávači Yandex

Vyhledat slovo Niels Bohr ve Wikipedii

Najít termín Niels Bohr v ekologickém vyhledávači Ecosia.org

Vyhledat výraz Niels Bohr na Google obrázcích

Zkusit hledat obrázky a videa s názvem Niels Bohr ve Wikimedia Commons

Dál můžete zkusit hledat slovo Niels Bohr například ve Wikislovníku, ve slovníku moderních slangových výrazů - Čeština 2.0, ve vyhledávači Seznam.cz, ve videích na Youtube nebo v Google překladači.

Výběr z náhodných odborných pojmů, osobností, hesel, termínů

Biografie, životopis, kdo je to Niels Bohr?

Právě jste zjistili Kdo byl Niels Bohr? Kdy se narodil Niels Bohr? Kde se narodil Niels Bohr? Kdy zemřel Niels Bohr? Niels Bohr je v sekci Věda

Tento text byl napsán redaktory Superia.cz. Přes veškerou snahu je možné, že v text bude obsahovat chyby. Předem se za ně omlouváme. Doufáme, že chápete, že není v našich silách provádět pravidelnou aktualizaci všech pojmů. Zkuste též hledat informace osobnost, osobu, člověka Niels Bohr například v české Wikipedii, kde můžete najít delší text, resp. životopis. Jména některých osobností se shodují s jinými žijícími i nežijícími a to napříč obory. Hledejte proto osobnost Niels Bohr i v jiné kategorii než je věda.