Kdo byl Niels Bohr? Životopis Niels Bohr, osobnosti, slavný člověk z kategorie věda

Niels Bohr

Kdo byl Niels Bohr? Životopis, zajímavosti, informace, biografie, věda

Niels Bohr byl fyzik a filosof. Pocházel z vysoce postavené rodiny, která mu zajistila kvalitní vzdělání. Studoval filosofii a matematiku na univerzitě v Kodani, poté se zaměřil zejména na fyziku. Po zisku doktorátu si prohloubil vzdělání v Anglii, kde se spřátelil s jaderným fyzikem Ernestem Rutherfordem. Po návratu do Dánska působil na Kodaňské univerzitě jako profesor teoretické fyziky. Několik let budoval Ústav teoretické fyziky. Ten byl dokončen v roce 1921 a Kodaň se stala významným centrem fyzikálního výzkumu. V roce 1922 obdržel Nobelovu cenu za výzkum struktury atomu.
Když se v Německu dostali k moci nacisté, Bohr aktivně pomáhal vědcům, kteří se dostali do ohrožení a museli uprchnout. Nacisté následně obsadili také Dánsko a Bohr kvůli židovskému původu utekl do Švédska, odkud se přes Anglii dostal do USA. V Americe se věnoval jaderné fyzice a pracoval rovněž na výzkumu jaderné bomby, ale varoval před zbrojením a zneužitím jaderných zbraní. Po skončení druhé světové války se vrátil do Dánska a spolupracoval na zřízení Evropské organizace pro jaderný výzkum (CERN), která funguje od roku 1954. Ke konci života se začal zabývat také biologií, psychologií a filosofií.
Ve fyzice se Bohr nejdříve věnoval studiu atomů. Společně s fyzikem Wernerem Heisenbergem formuloval kvantovou teorii. Při experimentech učinil překvapivý a dodnes ne zcela vysvětlený objev, že elementární částice se mohou chovat jako vlny i jako částice. Zásadní roli hraje přítomnost vědomí pozorovatele, kterého tak nelze oddělit od výsledku experimentu. To zpochybnilo jistoty o objektivitě fyzikálních experimentů. Následně Bohr rozvíjel filosofické a psychologické důsledky svých objevů.

Hlavní informace o osobě Niels Bohr

Národnost: dánská
Datum narození: 7. října 1885
Místo narození: Kodaň, Dánsko
Datum úmrtí: 18. listopadu 1962

Popis osobnosti Niels Bohr můžete sdílet s vašimi kamarády na Facebooku, Redditu, Pinterestu nebo Twitteru.

Sdílet na Redditu         Sdílet na Twitteru      Sdílet na Facebooku   Sdílet na Pinterestu

Znáte definici termínu Reálná mzda? Znáte pojem Šašlik? Vzpomněli byste si co označuje výraz Repůjčka? Vzpomenete si na definici slova Listérie?

Klíčová slova: kdy se narodil Niels Bohr?, wiki, národnost, Niels Bohr, kdo je Niels Bohr?, nežijící, zajímavosti, věda, popis, životopis, informace, biografie, Niels Bohr, datum narození, osobnost, národnost

Pojem Niels Bohr je v kategorii Věda, ilustrační obrázek

Jiné doporučené zdroje informací

Vyhledat slovo Niels Bohr ve fulltextu vyhledávače Info.com

Hledat termín Niels Bohr ve vyhledávači Qwant

Hledat slovo Niels Bohr na Google.cz

Hledejte bez špehování slovo Niels Bohr ve vyhledávači DuckDuckGo

Vyhledat termín Niels Bohr ve Wikipedii

Dál můžete zkusit hledat slovo Niels Bohr například ve fulltextu Yahoo.com, v Lingea slovnících, ve ekologickém vyhledávači Ecosia, v Seznam.cz slovníku cizích slov nebo v Google překladači.

Výběr osobností, pojmů, výrazů, odborných termínů a slov

Životopis, kdo je Niels Bohr? Stručná biografie

Teď již zajisté znáte správnou odpověď na otázku Kdo byl Niels Bohr? Kdy se narodil Niels Bohr? Kde se narodil Niels Bohr? Kdy zemřel Niels Bohr? Niels Bohr je v sekci Věda

Výše uvedený text byl napsán redaktorkami Superia.cz. Provozovatel v žádném případě neručí za aktuálnost údajů uveřejněných na webu. Nemůžeme pravidelně aktualizovat všechny texty. Vyzkoušejte nalézt informace osobnost, osobu, člověka Niels Bohr třeba ve Wikipedii, kde můžete najít nejspíš delší text, resp. životopis. Jména některých osobností se shodují s jinými žijícími i nežijícími a to napříč obory. Hledejte proto osobnost Niels Bohr i v jiné kategorii než je věda.