Kdo byl Niels Bohr? Životopis Niels Bohr, osobnosti, slavný člověk z kategorie věda

Niels Bohr

Kdo byl Niels Bohr? Životopis, zajímavosti, informace, biografie, věda

Niels Bohr byl fyzik a filosof. Pocházel z vysoce postavené rodiny, která mu zajistila kvalitní vzdělání. Studoval filosofii a matematiku na univerzitě v Kodani, poté se zaměřil zejména na fyziku. Po zisku doktorátu si prohloubil vzdělání v Anglii, kde se spřátelil s jaderným fyzikem Ernestem Rutherfordem. Po návratu do Dánska působil na Kodaňské univerzitě jako profesor teoretické fyziky. Několik let budoval Ústav teoretické fyziky. Ten byl dokončen v roce 1921 a Kodaň se stala významným centrem fyzikálního výzkumu. V roce 1922 obdržel Nobelovu cenu za výzkum struktury atomu.
Když se v Německu dostali k moci nacisté, Bohr aktivně pomáhal vědcům, kteří se dostali do ohrožení a museli uprchnout. Nacisté následně obsadili také Dánsko a Bohr kvůli židovskému původu utekl do Švédska, odkud se přes Anglii dostal do USA. V Americe se věnoval jaderné fyzice a pracoval rovněž na výzkumu jaderné bomby, ale varoval před zbrojením a zneužitím jaderných zbraní. Po skončení druhé světové války se vrátil do Dánska a spolupracoval na zřízení Evropské organizace pro jaderný výzkum (CERN), která funguje od roku 1954. Ke konci života se začal zabývat také biologií, psychologií a filosofií.
Ve fyzice se Bohr nejdříve věnoval studiu atomů. Společně s fyzikem Wernerem Heisenbergem formuloval kvantovou teorii. Při experimentech učinil překvapivý a dodnes ne zcela vysvětlený objev, že elementární částice se mohou chovat jako vlny i jako částice. Zásadní roli hraje přítomnost vědomí pozorovatele, kterého tak nelze oddělit od výsledku experimentu. To zpochybnilo jistoty o objektivitě fyzikálních experimentů. Následně Bohr rozvíjel filosofické a psychologické důsledky svých objevů.

Hlavní data o osobě Niels Bohr

Národnost: dánská
Datum narození: 7. října 1885
Místo narození: Kodaň, Dánsko
Datum úmrtí: 18. listopadu 1962

Tento text (Niels Bohr) můžete samozřejmě sdílet s přáteli na Twitteru, Redditu, Facebooku nebo jinde.

Sdílet na Facebooku   Sdílet na Redditu        Sdílet na Pinterestu     Sdílet na Twitteru

Znáte definici termínu Reálná mzda? Víte co je Komerční banka? Vzpomněli byste si co označuje výraz Repůjčka? Vzpomněli byste si co označuje výraz Zánovní?

Klíčová slova: věda, místo narození, kdy se narodil Niels Bohr?, národnost, datum narození, národnost, Niels Bohr, wiki, biografie, Niels Bohr, nežijící, informace, popis, datum úmrtí, životopis, wikipedie

Pojem Niels Bohr je v kategorii Věda, ilustrační obrázek

Více informací o slovu Niels Bohr doporučujeme hledat v těchto zdrojích

Zkusit najít slovo Niels Bohr na Google.cz

Vyhledat termín Niels Bohr v ekologickém vyhledávači Ecosia.org

Hledat videa s názvem Niels Bohr na Youtube

Hledat termín Niels Bohr ve fulltextovém vyhledávači Bing.com

Zkusit hledat obrázky a videa s názvem Niels Bohr ve Wikimedia Commons

Dál můžete zkusit hledat slovo Niels Bohr například ve ekologickém vyhledávači Ecosia, v ABC slovníku cizích slov a synonym, ve vyhledávači chránícího soukromí - DuckDuckGo, ve Wikislovníku nebo v projektu slovnik.cz.

Jaké osobnosti, pojmy, odborné termíny a hesla lidé hledají?

Biografie, životopis, kdo je to Niels Bohr?

Na stránce jste se mohli dozvědět: Kdo byl Niels Bohr? Kdy se narodil Niels Bohr? Kde se narodil Niels Bohr? Kdy zemřel Niels Bohr? Niels Bohr patří do kategorie Věda

Kategorie věda, laboratoř, niels Bohr, ilustrační obrázek

Text byl sepsán pro server Superia.cz. Informace jsou bez jakékoliv záruky, neručíme za faktickou správnost, aktuálnost a jazykovou přesnost uvedených informací. Nemáme prostředky na pravidelnou aktualizace textů. Doporučujeme taktéž hledat informace osobnost, osobu, člověka Niels Bohr dejme tomu například na české Wikipedii, kde naleznete nejspíš komplexnější text, resp. životopis. Jména některých osobností se shodují s jinými žijícími i nežijícími a to napříč obory. Hledejte proto osobnost Niels Bohr i v jiné kategorii než je věda.