Kdo byl Omar Chajjám? Životopis Omar Chajjám, osobnosti, slavný člověk z kategorie věda

Omar Chajjám

Kdo byl Omar Chajjám? Životopis, zajímavosti, informace, biografie, věda

Omar Chajjám byl perský filozof, básník, matematik a astronom. Narodil se pravděpodobně 18. května 1048 v Níšápúru, který se nachází na severovýchodě dnešního Íránu. Je nanejvýš pravděpodobné, že ke svému jménu přišel na základě povolání otce. Chajjám totiž v překladu znamená výrobce stanů. Malý Omar byl velmi bystré a nadané dítě. Základů všestranného vzdělání se mu dostalo pod dohledem učitele Nasira Mansura. Nejblíž mu byla matematika a astronomie. Velkým vzorem Chajjáma byl pak učenec Avicenna. Některé prameny uvádí, že mezi jeho spolužáky patřili Nizam-ul-Mulk, pozdější vezír, a Hasan ibn Sabbáh, který se později proslavil jako zakladatel sekty asasínů. Všechny tři pak pojilo z období studií přátelství.
Omar Chajjám následně pokračoval ve studiu v Samarkandu. Již v raném věku napsal několik pojednání o algebře a aritmetice. Zabýval se řešením kubických rovnic. Dodnes se zachovalo jeho dílo nazvané Stať o některých nesnázích definic Euklidových. Díky svým znalostem si získával stále větší věhlas a po návratu do Níšápúru se z něj stal nejen učitel, ale také uznávaný učenec.
Nejen díky svým znalostem, ale také nejspíš díky svému příteli ze studií Nizam-ul-Mulkovi, byl pozván sultánem Melik-Šáhem I. do Isfahánu. Zde byla vybudována věhlasná astronomická observatoř a Chajjám v ní působil po boku významných astronomů té doby. V roce 1079 se tu zabýval reformou kalendáře. S poměrně vysokou přesností určil délku roku. Zabýval se zpracováním astronomických tabulek a vytvářel hvězdné mapy. Když však příslušníci sekty asasínů zavraždili sultána a Chajjámova přítele vezíra Nizam-ul-Mulka, odešel z Isfahánu a přestěhoval se do města Mervu. I zde se věnoval matematice a napsal další vědecké práce. Později se vrátil do rodného Níšápúru.
Omar Chajjám však není znám jen jako velmi talentovaný matematik a astronom. Dnes jej známe také pro jeho básnickou tvorbu. Nejznámějším a také nejopěvovanějším dílem je sbírka básní Čtyřverší. Celým tímto dílem se nese téma pomíjivosti moci, slávy, také radosti či krásy. Dvě z těchto jeho čtyřverší přeložil již v roce 1853 Svatopluk Čech. Vyšly tehdy v časopise Lumír. V roce 1859 pak sbírku přeložil do angličtiny Edward FitzGerald, což tomuto dílu přineslo celosvětový ohlas.
Omar Chajjám zemřel 4. prosince 1131 v Níšápúru.

Základní informace o osobě Omar Chajjám

Národnost: perská
Datum narození: 18. května 1048
Místo narození: Níšápúr
Datum úmrtí: 4. prosince 1131

Líbí se stručný životopis s osobou Omar Chajjám? Pak se podělte s přáteli a kamarády na Redditu, Facebooku, Pinterestu nebo na jiných tzv. sociálních sítích.

Sdílet na Twitteru      Sdílet na Facebooku   Sdílet na Redditu        Sdílet na Pinterestu

Znáte pojem Agar? Znáte termín Rozdvojená osobnost? Pamatujete si definici pojmu Deprese? Víte, co je to Aritmetický průměr?

Klíčová slova: Omar Chajjám, život, biografie, zajímavosti, kdo to je, národnost, věda, wiki, datum narození, Kdy zemřel Omar Chajjám, kdo je Omar Chajjám?, vysvětlení, narození, Omar Chajjám, kde se narodil Omar Chajjám?, popis

Pojem Omar Chajjám je v kategorii Věda, ilustrační obrázek

Zkuste zjistit více informací o slovu Omar Chajjám v následujících zdrojích

Zkusit najít heslo Omar Chajjám ve Wikipedii

Vyhledat heslo Omar Chajjám ve fulltextovém vyhledávači Bing.com

Zkusit najít frázi Omar Chajjám ve fulltextu Seznam.cz

Vyhledat termín Omar Chajjám ve Wikislovníku

Najít heslo Omar Chajjám ve vyhledávači Yandex

Dál můžete zkusit hledat slovo Omar Chajjám například ve fulltextu Google.cz, ve slovníku moderních slangových výrazů - Čeština 2.0, v metavyhledávači Info.com, ve ruském vyhledávači Yandex nebo v nabídce zboží na Heureka.cz.

Často hledaná hesla, osobnosti, odborné termíny, pojmy, slova

Životopis, kdo je Omar Chajjám? Stručná biografie

Teď už znáte odpověď na otázku Kdo byl Omar Chajjám? Kdy se narodil Omar Chajjám? Kde se narodil Omar Chajjám? Kdy zemřel Omar Chajjám? Omar Chajjám je v kategorii Věda

Kategorie věda, laborant zkumavky, omar Chajjám, ilustrační obrázek

Napsáno redaktory Superia.cz. Provozovatel neručí za aktuálnost a úplnost informací. V textech mohou být věcné a technické nepřesnosti a gramatické či typografické chyby. Bohužel, častá aktualizace není v našich silách. Pokuste se též vyhledat informace osobnost, osobu, člověka Omar Chajjám dejme tomu například v projektu Wikipedia, kde naleznete podrobnější popis, resp. životopis. Jména některých osobností se shodují s jinými žijícími i nežijícími a to napříč obory. Hledejte proto osobnost Omar Chajjám i v jiné kategorii než je věda.