Kdo byl Galileo Galilei? Životopis Galileo Galilei, osobnosti, slavný člověk z kategorie věda

Galileo Galilei

Kdo byl Galileo Galilei? Životopis, zajímavosti, informace, biografie, věda

Galileo Galilei byl astronom, fyzik a filosof, který měl zásadní vliv na zrození moderní vědy. Studoval v Pise a následně vyučoval geometrii a astronomii na univerzitě v Padově. Galileo v mnohém inovoval tradiční evropskou vědu. Používal kvantitativní experimenty, hlásal důsledné oddělení vědy a náboženství a odmítal automatické následování autorit, zejména katolické církve. Zdokonalil dalekohled a využil jej k pozorování oblohy. Díky tomu objevil čtyři měsíce Jupitera, pozoroval fáze Venuše a našel sluneční skvrny. Pozoroval také měsíc a odvodil, že se na něm nacházejí krátery a pohoří. Zjistil, že Mléčná dráha není mrak, nýbrž shluk velkého počtu hvězd. Dále prováděl experimenty spojené s pohybem těles a objevil, že padající objekty zrychlují nezávisle na hmotnosti. Na základě astronomických a fyzikálních poznatků se Galileo přiklonil ke Koperníkovi a jeho názoru, že planety obíhají okolo Slunce. Vedle vylepšení dalekohledu se mu podařilo zdokonalit kompas a kanón, vyrobil teploměr a s pomocí dalekohledů dokázal sestrojit složený mikroskop.
Galileo se kvůli svým postojům a vědeckým názorům dostával do konfliktů s katolickou církví. Předmětem sporů byl Galileův heliocentrismus, neboť církev věřila, že středem vesmíru je Země. V tom se opírala o Aristotela, ze kterého ve velké míře čerpala vědecké názory. Aristoteles rovněž tvrdil, že nebeská tělesa mají vlastní zákony, které jsou odlišné od těch pozemských. Galileo naopak tvrdil, že v obou případech platí stejné přírodní zákony. Neshody vyvrcholily, když byl papežem Urban VIII. Galileo byl předvolán před inkvizici a vyslýchán. Hrozilo mu mučení, ale na mučidla se nikdy nedostal. Situace však byla vážná, proto se Galileo církvi podvolil, uznal, že se kvůli nadměrným ambicím vydal špatným směrem a odvolal své vědecké názory. Zbytek života strávil v domácím vězení. Proces zasáhl celou Evropu a vědci i filosofové si začali dávat velký pozor na kontroverzní myšlenky. V roce 1992 se papež Jan Pavel II. Galileovi omluvil a uznal jeho vědecký přínos.

Hlavní data o osobě Galileo Galilei

Národnost: italská
Datum narození: 15. února 1564
Místo narození: Pisa, Itálie
Datum úmrtí: 8. ledna 1642

Tento text (Galileo Galilei) můžete samozřejmě sdílet s vašimi kamarády, známými a přáteli na vašich účtech sociálních sítích jako je Pinterest, Reddit, Facebook anebo Twitter.

Sdílet na Redditu        Sdílet na Pinterestu     Sdílet na Twitteru      Sdílet na Facebooku

Víte co je Refrén? Víte co je Brousek? Rozumíte pojmu Endoskopie? Vzpomněli byste si co označuje výraz Zástavní právo?

Klíčová slova: zajímavosti, lexikon, Kdy zemřel Galileo Galilei, věda, informace, biografie, osobnosti, věda, nežijící, popis, datum úmrtí, Galileo Galilei, wiki, národnost, kdo je Galileo Galilei?, Galileo Galilei

Pojem Galileo Galilei je v kategorii Věda, ilustrační obrázek

Hledejte výraz Galileo Galilei v dalších zdrojích

Hledat výraz Galileo Galilei na Google.cz

Hledat videa s názvem Galileo Galilei na Youtube

Vyhledat termín Galileo Galilei ve vyhledávači Yandex

Vyhledat pojem Galileo Galilei ve fulltextu vyhledávače Info.com

Vyhledat heslo Galileo Galilei ve Wikipedii

Dál můžete zkusit hledat slovo Galileo Galilei například ve vyhledávači chránícího soukromí - DuckDuckGo, v nabídce zboží na Heureka.cz, v Microsoft Bing, v obrázcích, videích a zvucích z projektu Wikimedia Commons nebo v Google překladači.

Výběr náhodných osobností, odborných termínů, pojmů a hesel

Stručná biografie, resp. životopis osoby Galileo Galilei

Text na této internetové stránce vám umožnil zjistit Kdo byl Galileo Galilei? Kdy se narodil Galileo Galilei? Kde se narodil Galileo Galilei? Kdy zemřel Galileo Galilei? Galileo Galilei se nachází v kategorii Věda

Kategorie věda, archeolog, galileo Galilei, ilustrační obrázek

Text byl sepsán pro server Superia.cz. Snažíme se, aby všechny informace byly správné, úplné a aktuální, ale někdy se může stát, že se objeví nějaká nepřesnost. Děkujeme za pochopení. Texty bohužel nestíháme pravidelně upravovat, proto mohou obsahovat zastaralé, neaktuální, neplatné nebo nepřesné údaje. Pokuste se též vyhledat informace osobnost, osobu, člověka Galileo Galilei dejme tomu třeba v české verzi Wikipedia.cz, kde naleznete nejspíš komplexnější text, resp. životopis. Jména některých osobností se shodují s jinými žijícími i nežijícími a to napříč obory. Hledejte proto osobnost Galileo Galilei i v jiné kategorii než je věda.