Kdo byl Jaroslav Heyrovský? Životopis Jaroslav Heyrovský, osobnosti, slavný člověk z kategorie věda

Jaroslav Heyrovský

Kdo byl Jaroslav Heyrovský? Životopis, zajímavosti, informace, biografie, věda

Jaroslav Heyrovský byl český významný chemik, fyzik, objevitel polarografie a laureát Nobelovy ceny za chemii (1959). Heyrovský se narodil v Praze do rodiny profesora a rektora Karlovy Univerzity a měl další 4 sourozence. V 11 letech roku 1901 se dostal na osmileté Akademické gymnázium (jeho spolužák byl Karel Čapek), kde maturoval v roce 1909. Po maturitě začal studovat na Karlově Univerzitě fyziku, matematiku a chemii. Po roce odešel do Londýna, kde studoval na University College. Po třech letech získal titul Bachelor of Science (bakalář přírodních věd) a pokračoval ve studiu u profesora Fredericka G. Donnana, kterému asistoval. V té době se začal více zajímat o elektrochemii. Během prázdnin roku 1914 se vrátil do Prahy, kde však musel kvůli válce zůstat. Chvíli pracoval v Chemickém ústav UK. V následujícím roce musel do armády, ale pro jeho slabou stavbu těla byl přidělen ke zdravotníkům, kde pracoval jako lékárník. Za války dostal zánět středního ucha a vrátil se do Prahy.
Po válce začal učit na UK v Praze a byl asistentem na Ústavu analytické chemie UK. Ještě v roce 1918 složil rigorózní zkoušky na FF UK a stal se doktorem filosofie. Roku 1920 habilitoval a stal se docentem díky své práci Kyselina hlinitá. Příspěvek k teorii amfoterních elektrolytů. Díky této práci obdržel v následujícím roce titul DSc. (doktor věd) na Londýnské univerzitě. V roce 1922 zaznamenal svůj významný objev polarografie a byl jmenován mimořádným profesorem. Po čtyřech letech se stal řádným profesorem fyzikální chemie na UK. Za svůj objev obdržel Nobelovu cenu za chemii (1959). Na Karlově Univerzitě byl po několika letech jmenován profesorem (1926).
Po válce spoluzaložil Polarografický ústav (1951), který vedl do roku 1963.
Během svého života vydal kolem 130 knih a vědeckých článků. Obdržel státní cenu I. stupně (1951), Řád republiky (1955 a 1960), Zlatou českou plaketu Za zásluhy (1962).
Byl nominován celkem 18krát na Nobelovu cenu (14krát chemie, 1krát fyzika a 3krát medicína).
Jaroslav Heyrovský zemřel roku 1967 v 77 letech.

Základní údaje o osobě Jaroslav Heyrovský

Národnost: česká
Datum narození: 20. 12. 1890
Místo narození: Praha, Rakousko-Uhersko
Datum úmrtí: 27. 3. 1967

Velmi by nás potěšilo, pakliže byste sdíleli text Jaroslav Heyrovský s dalšími lidmi prostřednictvím uvedených tlačítek na sociálních sítích Facebook nebo Twitter.

Sdílet na Redditu        Sdílet na Pinterestu     Sdílet na Twitteru      Sdílet na Facebooku

Znáte pojem Krendle? Vzpomenete si na definici slova Kyslík? Pamatujete si definici pojmu Ančovička? Vzpomněli byste si na význam slova Globální oteplování?

Klíčová slova: věda, wikipedie, kdy se narodil Jaroslav Heyrovský?, vysvětlení, datum narození, věda, národnost, datum úmrtí, Jaroslav Heyrovský, osobnosti, životopis, narození, místo narození, Jaroslav Heyrovský, kdo to je, osobnost

Pojem Jaroslav Heyrovský je v kategorii Věda, ilustrační obrázek

Doporučené zdroje informací k dalšímu studiu

Vyhledat slovo Jaroslav Heyrovský ve vyhledávači Yandex

Vyhledat výraz Jaroslav Heyrovský na Google.cz

Zkusit najít pojem Jaroslav Heyrovský ve vyhledávači Yahoo

Zkusit najít pojem Jaroslav Heyrovský ve vyhledávači Qwant

Najít výraz Jaroslav Heyrovský ve fulltextovém vyhledávači Bing.com

Dál můžete zkusit hledat slovo Jaroslav Heyrovský například ve ruském vyhledávači Yandex, v projektu slovnik.cz, v metavyhledávači Info.com, ve ekologickém vyhledávači Ecosia nebo v Lingea slovnících.

Další vybraná hesla, osobnosti, odborné termíny a pojmy

Biografie, životopis, kdo je to Jaroslav Heyrovský?

Na stránce jste se mohli dozvědět: Kdo byl Jaroslav Heyrovský? Kdy se narodil Jaroslav Heyrovský? Kde se narodil Jaroslav Heyrovský? Kdy zemřel Jaroslav Heyrovský? Jaroslav Heyrovský se nachází v sekci Věda

Sepsáno redaktory Superia.cz. Provozovatel neručí za úplnost, pravdivost či aktuálnost informací na těchto webových stránkách. Údaje na stránkách nemusí být aktuální. Přes veškerou snahu bohužel nestíháme pravidelnou aktualizaci informací. Pro aktuální informace zkuste hledat osobnost, osobu, člověka Jaroslav Heyrovský dejme tomu například v projektu Wikipedia, kde můžete najít mnohem podrobnější text, resp. životopis. Jména některých osobností se shodují s jinými žijícími i nežijícími a to napříč obory. Hledejte proto osobnost Jaroslav Heyrovský i v jiné kategorii než je věda.