Kdo byl Otto Hahn? Životopis Otto Hahn, osobnosti, slavný člověk z kategorie věda

Otto Hahn

Kdo byl Otto Hahn? Životopis, zajímavosti, informace, biografie, věda

Otto Emil Hahn byl německý chemik a laureát Nobelovy ceny za chemii a stal se průkopníkem v oblasti radiochemie a radioaktivity. Hahn se narodil v německém Frankfurt nad Mohanem do rodiny podnikatele Heinricha Hahna. Po studiu na Klingerově vyšší reálné škole začal roku 1897 studovat na univerzitě v Marburgu obory chemii a mineralogii. Ve druhém ročníku strávil rok na mnichovské univerzitě, kde se zabýval studiem organické chemie u profesora Adolfa von Baeyera. Po 4 letech studia obdržel Hahn doktorát z chemie za disertační práci s názvem Bromové deriváty Isoeugenolu (1901).
Po dokončení studia musel absolvovat roční vojenskou službu. Poté se vrátil zpět na univerzitu, kde působil dva roky jako asistent profesora Theodora Zinckeho. Následně přijal místo na londýnské University College. V Londýně pracoval u sira Williama Ramsaye a zabýval se radiochemií. V roce 1905 se mu podařilo objevit substanci, které dal název radiothorium. Jednalo se o izotop prvku thorium (pojem izotop vznikl až v roce 1913). Ve stejném roce přijal místo na McGillově univerzitě v kanadském Montrealu. V Kanadě studoval radiologii na Fyzikálním institutu pod vedením významného chemika Ernesta Rutherfora. Během studií objevil nové izotopy thoria, radia a radioaktinia.
Roku 1906 se Hahn přemístil zpět do Německa, tentokrát do Berlína na místní univerzitu. V Berlíně pokračoval ve výzkumu radioaktivity. Vytvořil si vlastní laboratoř, ve které později objevil ionium, mesothorium I (radium 228) a mesothorium II. Za objev mesothoria byl roku 1914 poprvé nominován na Nobelovu cenu za chemii.
V roce 1907 začal Hahn na univerzitě vyučovat. O 3 roky později se stal profesorem a o další 2 roky později nastoupil do funkce vedoucího radiologického oddělení chemického institutu Společnosti císaře Viléma v Berlíně.
V dobách první světové války se stal součástí jednotky, která měla za úkol vyvinout válečný jedovatý plyn. Po návratu na univerzitu objevil s chemičkou Meitnerovou roku 1917 protaktinium.
V roce 1924 se stal Hahn řádným členem Pruské akademie věd na návrh A. Einsteina, Maxe Plancka a dalších významných vědců.
Během roku 1934 odmítl vstoupit do NSDAP a opustil berlínskou univerzitu jako protest proti odmítání židovských kolegů.
Roku 1938 objevil společně s Dr. Strassmannem důkaz jaderného štěpení. Za objev jaderného štěpení těžkých atomových jader mu byla z rukou švédského krále Gustava V. v roce 1946 udělena Nobelova cena za chemii.
Po válce měl deprese a chtěl spáchat sebevraždu, protože cítil spoluvinu za smrt tisíců japonských občanů, které se událo díky jeho objevu jaderného štěpení a následnému vytvoření atomové bomby. Od té doby se prosazoval o to, aby se již nikdy nevyužívalo jaderných zbraní (Göttingenská deklarace z roku 1957). Později byl několikrát nominován na Nobelovu cenu za mír.
V letech 1946-1960 působil jako prezident Společnosti Maxe Plancka.
Otto Emil Hahn byl od roku 1913 ženatý s Edith Junghansovou, se kterou měl syna Hanna. Hahn zemřel v roce 1968 ve věku 89 let.

Základní informace o osobě Otto Hahn

Národnost: německá
Datum narození: 8. 3. 1879
Místo narození: Frankfurt nad Mohanem, Německá říše
Datum úmrtí: 28. 7. 1968

Potěší nás, pokud budete sdílet tuto odpověď na otázku kdo je Otto Hahn? s bližními na Pinterestu nebo na Facebooku či Twitteru.

Sdílet na Twitteru      Sdílet na Redditu        Sdílet na Facebooku   Sdílet na Pinterestu

Znáte definici termínu Cloud? Vzpomněli byste si co označuje výraz Warfarin? Vzpomněli byste si co označuje výraz Šmakoun? Znáte termín Léto?

Klíčová slova: narození, lexikon, věda, životopis, Otto Hahn, Otto Hahn, vysvětlení, kde se narodil Otto Hahn?, kdo je Otto Hahn?, datum úmrtí, popis, wiki, nežijící, osobnosti, Kdy zemřel Otto Hahn, kdy se narodil Otto Hahn?

Pojem Otto Hahn je v kategorii Věda, ilustrační obrázek

Hledejte v dalších zdrojích

Hledat pojem Otto Hahn ve fulltextu Seznam.cz

Hledat videa s názvem Otto Hahn na Youtube

Zkusit hledat obrázky a videa s názvem Otto Hahn ve Wikimedia Commons

Vyhledat výraz Otto Hahn na Google.cz

Zkusit najít heslo Otto Hahn ve Wikipedii

Dál můžete zkusit hledat slovo Otto Hahn například ve ruském vyhledávači Yandex, ve slovníku moderních slangových výrazů - Čeština 2.0, v obrázcích, videích a zvucích z projektu Wikimedia Commons, ve videích na Youtube nebo v projektu slovnik.cz.

Doporučené odborné pojmy, osobnosti, termíny, výrazy a hesla

Životopis, kdo je Otto Hahn? Stručná biografie

Nyní již víte Kdo byl Otto Hahn? Kdy se narodil Otto Hahn? Kde se narodil Otto Hahn? Kdy zemřel Otto Hahn? Otto Hahn se nachází v sekci Věda

Kategorie věda, vědec ampule, otto Hahn, ilustrační obrázek

Uvedený text sepsán reaktory Superia.cz. Neručíme za úplnost, správnost, přesnost ani aktuálnost zde uvedených informací. Pochopte prosím, že definice nemohou být pravidelně aktualizovány. Pokuste se vyhledat informace osobnost, osobu, člověka Otto Hahn kupříkladu v projektu Wikipedia.cz, kde naleznete nejspíš podrobnější text, resp. životopis. Jména některých osobností se shodují s jinými žijícími i nežijícími a to napříč obory. Hledejte proto osobnost Otto Hahn i v jiné kategorii než je věda.